Hjemmelavet pizza

Pizza er bare en af de ting, der kan gøre en weekend meget bedre. Men jeg lover jer, at man bliver endnu gladere, hvis det kommer fra ens egen ovn. Og det er faktisk super nemt at lave en lækker pizza. Hemmeligheden er, at man skal bage en pizza ved meget høj varme. Ovnen skal stå på min. 250 grader og gerne op til 275 grader. Så bliver pizzaen ordentligt sprød.

Først laver du dejen, så det kan stå og hæve, mens du gør fyldet klar.

Pizzadej:
En halv pakke gær (25 g)
3 dl lunken vand
400 g durum-hvedemel eller pizzamel (det kan helt klart anbefales at bruge groft mel – så bliver bunden mere sprød og lækker)
2 spsk olie
1 tsk salt

Opløs gæren i det lunkne vand. Tilsæt de ca. 330 g mel og gem resten til æltning. Tilsæt olie og til sidst lidt salt. Det er vigtigt, at du gemmer salten til sidst, fordi salten modarbejder gærens evne til at hæve, hvis du kommer det i for tidligt. Ælt dejen godt igennem og lad dejen hæve i ca. 40 min. et lunt sted.

Imens laver du tomatsaucen.Til den skal du bruge:
1 løg
1-2 fed hvidløg
1 ds tomater
3 spsk olivenolie
Friske krydderurter, hvis du har – ellers godt med tørret oregano og basilikum
1 tsk sukker
Salt & peber
Evt. et glas vin, hvis du alligevel har åbnet en flaske til aftensmaden – det fungerer både med rød- og hvidvin.

Hak løg og hvidløg. Svits dem godt i gryden med olie, indtil løgene begynder at være lidt gennemsigtige. Tilsæt resten og smag godt til.Det er super vigtigt, at du også kommer lidt sukker i. Det giver lidt ekstra dybde og fremhæver alle de andre smage. Smag saucen godt til og put ekstra i, hvis du synes, der mangler lidt ekstra. Lad saucen simre, indtil du skal bruge den. Min. 20 minutters tid.

Bund og tomatsauce udgør grundelementerne i enhver god pizza. Så når det er på plads er der sådan set frit slag herfra. Denne gang lavede jeg to pizzaer – en med skinke, peberfrugt, oliven og ost og en med peperoni, oliven og frisk mozarella. Mens tomatsaucen simrer og dejen hæver færdig gør du dit fyld klar.

Hæld dejen ud på bordet og ælt den godt igennem. Del dejen i to og rul begge så tyndt, som du kan. Placer bundene på en bageplade, hæld tomatsaucen på og kom dit fyld på. Bag pizzaen i ca. 10 min. ved 250-275 grader.

Så er der pizza! God weekend og appetit. 🙂

Anne

2 thoughts on “Hjemmelavet pizza

  1. Ja, det har jeg. Men pizzamel er jo stadig pizzamel selvom det er groft. 🙂 Tror bare, det er det jeg har tænkt – men god pointe. Fra nu af kommer opskriften til at stå helt som jeg selv har gjort. 🙂

Leave a Reply

