Fastelavns-boller med hjemmelavet creme

Februar = fastelavnsboller. Det er ikke til at komme udenom. Og det passer mig i grunden aldeles udmærket. Som med al bagning så husk at tage smørret ud i god tid. Det tog mig laang tid, at få det banket ind i min knold og mange bageforsøg med umuligt, stenhårdt smør. Hvis du alligevel har glemt det, så skynd dig at skære smørret i nogle tynde skiver, så ‘tør’ det hurtigere op.

Start med at lave dejen. Til det skal du bruge:

1 dl mælk
50 g gær
125 g smør
1 æg
4 spsk sukker
275 g hvedemel

Bagefter laver du cremen:
2 æg
4 spsk sukker
4 dl mælk
3 spsk hvedemel
Kornene fra 1 stang vanille (eller 2 tsk vanillesukker)

Dejen:
Lun mælken i en gryde, indtil den er blevet ‘fingervarm’, dvs. bare lige lunet en smule. Hæld den i en skål og rør gæren ud heri. Tilsæt de resterende ingredienser, men hold lidt mel tilbage. Slå dejen godt sammen. Dæk skålen med et låg eller et rent viskestykke og stil dejen til hævning et lunt sted i en times tid.

Creme:
I går lavede jeg kun den halve portion, men det var altså lige lidt nok til dejen syntes jeg, så derfor har jeg doblet portionen op, så du får nok creme til dine boller. Cremen laver man ved at blande hele molevitten sammen i en gryde og så skruer du op på fuld drøn på kogepladen. Så skal der piskes igennem de næste 5 min., ellers bliver cremen klumpet. Når der er gået 5 min. og cremen er ved at være lidt tyk i det, så tager du gryden af varmen og hælder cremen op i en anden skål. Lad den køle af, mens du rører i den en gang i mellem.

Når dejen har fået lov at hæve en times tid drysser du lidt mel på bordet og ælter dejen godt igennem. Rul den ud til en firkantet plade, så godt du nu kan. Jeg kan ikke lave en perfekt firkant, så jeg laver dem bare over et par gange, hvor jeg skærer dejen til. Men du skal ende ud med en 16-18 firkanter på ca. 10×10 cm. Læg en klat creme på hver firkant, ca. en spsk. Saml dejen om fyldet til småpakker. Det er nemmest at tage fat i alle fire hjørner og så klemme godt sammen alle steder, så der ikke er nogen huller cremen kan flyde ud af. Form pakkerne til boller og stil dem på bagepladen medsammenføjningerne nedad. Så skal fastelavnsbollerne efterhæve med viskestykket over sig i ca 45 min. Tænd ovnen på 225 grader – stil gerne fastelavnsbollerne til hævning oven på komfuret, så hæver de rigtig fint. Inden de ryger i ovnen, så pensler man lige med lidt sammenpisket æg – du kan faktisk også fint bruge lidt kold kaffe. Det gør min mor altid og det smager også rigtig godt. Du får godt nok en lidt mere mat overflade – til gengæld får du lige et strejf af mokka. Bag dem ca. 10 min., til de er gyldne og lækre. Lad dem køle af på en bagerist.

God fornøjelse.

Anne

Leave a Reply

