Indisk karrysuppe med rejer

Forleden fik jeg denne suppe hos en af mine gode veninder. Suppen er en af mine egne favoritter – ikke mindst fordi min kæreste serverede den for mig første gang jeg besøgte ham. Åbenbart er der flere, der kender den end jeg troede. Men nu kommer den altså her, hvis der skulle være nogen, der endnu ikke har haft fornøjelsen. Suppen er fuld af smag og endda vanvittig nem at lave. Umiddelbart virker det måske lidt underligt med fersknerne, men det holder altså bare hele vejen igennem – det giver lidt sødme til retten, der ellers er meget krydret.

Du skal bruge:
2  løg
2 fed hvidløg
1 ds tomater
1 ds ferskner – husk at gemme væsken fra dåsen
1 kop hønse- eller grøntsagsbouillon
2 tsk karry
2 dl madfløde
Salt & peber
200 g rejer
Lidt icebergsalat

Sådan gør du:
Inden du går i gang skal løg, hvidløg og ferskner hakkes. Fersknerne skal skæres i mundrette stykker – dog ikke alt for store, plejer selv at skære dem i en størrelse, der ligner noget, der hedder 2×2 cm. Varm lidt olie i en gryde og svits løg og hvidløg. Efter et par minutter kommer du karryen i. Brænd det godt af – det fremhæver smagen. Derefter tilsætter du alle de våde varer – dvs. tomaterne, ferskner + ferskensaft, bouillonen og til sidst fløden. Lad suppen simre ca. 20 min. Smag til med salt og peber. Lige inden suppen skal serveres putter man rejerne i. De skal bare lige blive varme, ikke mere. Ellers bliver de tørre og hårde.

Server suppen med lidt hakket icebergsalat til, det giver lige lidt ekstra friskhed.

Bon appetit.

Anne

4 thoughts on “Indisk karrysuppe med rejer

  1. Hej AnnePande 🙂

    Sikke en herlig opskrift!
    Jeg kunne SÅ godt tænke mig at bringe den – og måske andre? – på vores mad-web: Indiskmad.com.

    Vi har også en anden mad-web: ItalienskMad.com – hvor vi kunne lave lidt samarbejde.
    Bytte opskrifter, links, eller??

    Lad mig høre fra dig på Pia@Indiskmad.com

    Knus og masser af mad-glade hilsner fra
    Web-redaktøren!

  2. Hej Anne.
    Tak for opskriften! Denne ret har Stef og jeg lavet flere gange, blot med én lille ændring, da jeg ikke spiser gul karry. I stedet for de 2 tsk. karry tilsætter vi 1 spsk. rød karrypasta, -så hitter det 😀
    Vi glæder os til madfesten på Samsø

    1. Dejligt – lyder faktisk som en rigtig god ide med karrypastaen – kunne forestille mig, at det giver lidt mere dybde i smagen. Vi glæder os også! God mad og vin, det kan kun blive hyggeligt. 🙂

Leave a Reply

