And a l’orange

Her kommer en opskrift på noget, jeg længe har haft lyst til at lave. Det er nemlig en af de gode, gamle klassikere i det franske køkken. Indrømmer dog blankt, at jeg har brugt en italiensk opskrift, fra madbibelen over dem alle (efter min mening) – Sølvskeen. Egentlig er det meningen, at man skal lave retten med en hel and, men det er måske lige voldsomt nok, når man kun er to. Derfor lavede jeg den bare med et andebryst, hvilket fungerede helt fint. Dog vil jeg lige indskyde, at det nok bliver endnu bedre med et par andelår – det er nemlig næsten umuligt at gøre kødet på et lår tørt. Derfor skriver jeg opskriften tilpasset andelår her.

Du skal bruge:

Friske salvieblade
2 andelår (hvis I bliver flere køber man bare et andelår pr. person, eller flere, hvis man har at gøre med meget sultne folk – en hel and kan naturligvis også bruges)
1 hakket løg
150 g pancetta (italiensk bacon)
1 spsk olivenolie
2 dl hvidvin
1,5-3 dl hønsebouillon
3 usprøjtede appelsiner
salt og peber
Lidt smør

Sådan gør du:

Gnid andelårene ind i salt og peber og pak dem ind i pancetta og et salvieblad. Brug evt. en kødnål til at holde sammen på sagerne (en tandstik kan også sagtens bruges til formålet, bare de ikke er med pebermyntesmag eller lavet af plastik). Varm en gryde med lidt olie og smør (smørret gør det sprødt, olien holder det varmt ) og sauter det hakkede løg i en 3-4 min. Læg andelårene ned i gryden og brun dem godt af – det tager ca. 10-15 min. Hæld hvidvin og 1,5 dl bouillon i gryden og lad det simre i ca. 45-50 min. til lårene er godt møre. Hvis gryden er ved at koge tør undervejs tilsætter du lidt ekstra bouillon.

Mens lårene simrer forbereder du appelsinerne. Skræl en af appelsinerne og skær skallen i tynde strimler. Skallen skal have en tur i kogende vand i et par minutter, så de lige bliver lidt møre og mister den værste syrlighed. Pres saften fra den skrællede appelsin + en ekstra appelsin. Den sidste appelsin skal fileteres. Dvs. at man skærer selve kødet ud uden alt det hvide. Start med at skære top og bund af. Derefter skærer du alle ‘siderne’ af. Så skærer du ned imellem appelsinens ‘vægge’ på begge sider, så du til sidst kun har selve appelsinkødet. Gør det hele vejen rundt, så der til sidst kun er ‘skroget’ tilbage.

Kan desuden anbefales til frugtsalater. Er bare lækkert at få appelsinen uden alt det hvide. Og når man først lige har fanget teknikken er det super nemt og hurtigt. Men brug en stor kniv – er næsten umuligt med en lille urtekniv.

Når anden er færdig med at simre tager du den op af gryden og holder den varm, dvs. pakker den ind i sølvpapir og evt. et viskestykke udenom. Kom appelsinsaft og strimler i gryden og kog det forsigtigt op. Saucen må dog ikke koge – så skiller den. Anret andelårene på et varmt fad. Øs saucen over og pynt med appelsinfileterne. Resten af saucen serverer du til. Jeg lavede lidt ovnbagte grøntsager til – var bare lidt rodfrugtrester og nogle champignon, som fik 20 min i ovnen ved 200 grader. Du kan også vælge at lave kartoffelmos eller pandestegte grøntsager til.

Bon appetit og god weekend!

Anne

Leave a Reply

