Let og luftig æggekage

Engang for længe siden var jeg på en kro med min familie. Jeg var ikke så gammel, så aner ikke, hvor det var henne. Men hvis jeg kender mine forældre ret har det været ved et gammelt slot eller herregård. Der fik vi den mest fantastiske æggekage, som var hævet så meget, at den nærmest røg ud over siden på panden. Siden dengang har jeg forsøgt at lave én, der var lige så let og luftig. Og nu tror jeg endelig, at jeg har fundet nøglen til den skønne æggekage. Først og fremmest skal der MASSER af æg i, for det andet skal den både have en tur på kogepladen og bagefter bages færdig i ovnen. Hyggelig og lækker hverdagsmad. Spis den med et godt stykke rugbrød og cherrytomater.

Du skal bruge:
1 løg
2-3 kogte kartofler, skåret i tern
2 tomater, hakket
Reven skal af en halv citron
12 æg
2 dl mælk eller piskefløde (alt efter hvor sund du har lyst til at være)
Masser af purløg
Salt og peber
6-8 skiver bacon

Start med at tænde ovnen på 200 grader. Hak baconen groft og steg den næsten helt sprød. Hæld løg, kartofler, de hakkede tomater og citronskal i panden og lad det stege lidt med. I en skål pisker du æg, fløde og salt & peber sammen. Hæld blandingen på panden. Rør lidt med en grydeske i panden i et par minutter. Sæt panden i ovnen indtil den bliver høj og gylden. Det tager ca. 20-25 min., men hold godt øje med den, så den ikke bliver brændt. Drys den med rigeligt purløg og lad den lige hvile i 3-4 min. og sæt så tænderne i hele herligheden.

God appetit.

Anne

2 thoughts on “Let og luftig æggekage

  1. Uhh.. Æggekage en gammel favorit. Der knytter sig altid spændende fortællinger til, hvordan man får den bedste. Det er faktisk lidt skægt. I min familie er det min madkyndige morfar, der har givet tricks videre til min mor og jeg, som han lærte af en gammel kro-mutter for en triliard år siden… Men din model må altså også prøves, søde Anne. Cool pift med tomat i..:-)

  2. Fedt, at du har mod på at prøve en ny metode, selvom det lyder til, at æggekage er en temmelig alvorlig sag i din familie. Det må jeg høre mere om når vi ses – hvis familiehemmelighederne vel at mærke er af den slags, som må deles med andre 🙂

Leave a Reply

