Hjemmelavet is med mandler og vanille

Forleden fik min kæreste sin kortklub på besøg, så jeg så mit snit til at bruge dem som forsøgskaniner (hvilket sjovt nok plejer at være heeeelt i orden). Jeg har aldrig selv lavet hjemmelavet is før, men synes det lykkedes ganske glimrende. Kortklubben lød i hvert fald til at være meget tilfredse. I dette tilfælde lavede jeg en parfait, hvilket betyder, at det er meningen, at isen skal være en lille smule krystalliseret. Alligevel var isen næsten ikke krystalliseret og smagte faktisk som en rigtig lækker hjemmebragt flødeis – alt i alt en lækker is, der var nem at lave. Det gode ved at lave isen selv er, at man kan putte alt muligt i. Denne gang valgte jeg at følge opskriften til punkt og prikke, men næste gang skal jeg helt klart supplere med lidt chokolade og måske også andre gode sager. Opskriften stammer fra Nikolaj Kirks “Hverdagsmad”.

Du skal bruge (6-8 personer):
150 g smuttede mandler
En håndfuld sukker til mandlerne
100 g pasteuriserede æggeblommer
100 g flormelis
1 vanillestang
0,5 l piskefløde

Sådan gør du:
Hak mandlerne groft og vend dem med en håndfuld sukker. Bag dem ved 200 grader i ovnen til de bliver dejligt gyldne, ca. 10 min., men hold øje med dem – de må ikke blive brændt. Lad mandlerne køle af.
Pisk æggeblommer, flormelis og vanillekorn helt stive og luftige. Her skal der virkelig tålmodighed til. Hvis du er så heldig at have en røremaskine, så sætter du bare den til at gøre arbejdet for dig. Det kræver ca 15 min. pisketid før æggeblandingen er blevet luftig nok. I en anden skål pisker du fløden let og lækker – den må ikke være alt for hårdt pisket. Vend forsigtigt de afkølede mandler i æggemassen og derefter lige så forsigtigt den piskede fløde. Hæld cremen i et fad eller flere mindre forme og stil den på frost natten over eller til den er gennemfrossen. Tag isen op ca. 15 min. før den skal spises, så er den blød og lækker.

Skøn lille desserten til middagsgæster eller bare lækker weekendmad. Og det bedste er, at du kan lave den når som helst, så du ikke behøver stå med det i sidste øjeblik inden gæsterne kommer.

Anne

One thought on “Hjemmelavet is med mandler og vanille

Leave a Reply

