Sådan parterer du en kylling

Jeg ved ikke med dig – men jeg har altså ikke lært at partere kyllinger hjemmefra. Det tog mig en del forsøg at finde ud af, hvordan det lige fungerer. Nu er jeg endelig ved at have et ordentlig tag på det – så her kommer en guide, der viser dig, hvordan du gør det, hvis du ikke helt har luret teknikken af endnu.

Først og fremmest skal du bruge en ordentlig kniv. Jeg har tidligere forsøgt mig med fjerkræsakse, men synes altså, at det er lettere med en god kniv.

1. Først og fremmest skal du bruge en ordentlig kniv. Jeg har tidligere forsøgt mig med fjerkræsakse, men synes altså, at det er lettere med en god kniv.

2.Start med at tage fat i låret og lav et snit, så du kan komme ind til knoglen.

3. Skær ned langs skroget indtil du når andet led på låret. Bræk knoglen om og skær låret fra rundt om knoglen. Gør det samme med det andet lår.

4. På midten af bryststykket kan du mærke brystbenet, som løber hele vejen ned igennem midten på brystet. Den skal du bruge til at skære brystfileterne fri.

5. Lav først et snit ned langs brystbenet på den ene side.

6. Følg brystbenet hele vejen ned, så du får hele fileten med. Der skal sådan set bare være knogle tilbage bagefter (kan være ret vanskeligt, så hvis du ikke lige får det hele med første gang, så pyt med det).

7. Tag fat i vingen og skær den fri fra kroppen. Nogle gange er vingerne så små, at de ikke rigtig er værd at skære fra. Men det kommer helt an på kyllingen – vurder selv.

8. Brug samme teknik som ved lårene – skær ind til, hvor du kan mærke knoglen, bræk den om og skær vingen af. Gør det samme med den anden vinge.

9. Til sidst har du to bryster, to lår, to vinger og et skrog. Skroget kan du bruge til at koge fond. Så smider du det bare i en gryde og dækker det med masser af vand, min. tre liter og 1 tsk salt. Lad det koge i en time. Herefter tilsætter du en masse grøntsager, fx løg, bladselleri, gulerødder, et par laurbærblade, et par friske timiankviste, peberkorn, salviekviste, persillekviste eller hvad du nu lige har af krydderurter. Rosmarin, chili, ingefær, oregano, hvidløg, med mere, ville også fungere glimrende til en fond. Lad den koge to timer mere. Undervejs skal fonden skummes en gang i mellem. Dvs. at man lige skal fiske det værste snask, der bliver dannet i overfladen, op. Si fonden gennem et viskestykke. Lad den blive kold. Når den er helt kold har fedtet lagt sig som et lag oven på væsken. Fjern fedtlaget. Kan holde sig et par dage i køleren, men hvis du fryser den ned kan den holde sig nogle måneder. Og det er altså det  værd – smager 20 gange bedre end bouillonterninger. Samtidig mener jeg også, at det er temmelig ærgerligt at smide sådan et skrog ud, fordi der stadig sidder en masse kød, som simpelthen bare er helt umuligt at få af. Brug fonden til supper, simreretter, saucer, o.l.

God fornøjelse med det!

Leave a Reply

