Tøm køleskabet – på den gode måde

Jeg havde fået samlet en masse smårester sammen i køleren, som jeg lige ville have brugt. Det endte faktisk med at blive en rigtig lækker tallerken. Rejerne havde jeg i fryseren – men de tør jo heldigvis hurtigt op, så de kunne ligge og tø op mens jeg lavede resten. Ellers fandt jeg romainesalat, avocado, agurk, champignoner, rugbrød, æg, en lime og lidt dijonsennep i køleskabet. Og så havde jeg en flaske hvidvinseddike i skabet.

Sådan gør du:

Rens og hak alle grøntsager. Anret en salat af romaine, avocado og agurk. Pres lidt limesaft over. Rist champignonerne sammen med en klat dijon – det gør dem lige i lille smule mere interessante. Rist bagefter rugbrødet på panden i en lille smule olie.

Og så kommer det, der kan virke en smule vanskeligt, men overhovedet ikke er umuligt – det pocherede æg. Jeg lærte det først selv, da jeg fik Bo Bechs “Kokkeskole”, som giver nogle gode råd med på vejen. Start med at sætte en gryde vand over. Den skal ikke være alt for lille. Slå ægget ud i en skål og hæld en spsk hvidvinseddike over ægget. Det får ægget til at samle sig, så det ikke nær så let ‘splatter ud’ nede i gryden.Vandet skal være lige under kogepunktet – hvis det bobler for meget, så kan ægget ikke holde sig samlet. Når du kan se, at vandet er lige ved at koge pisker du i vandet, så der dannes en hvirvel. Kom ægget i (kun et ad gangen) ned i midten af hvirvlen.

Det gør, at æggehviden samler sig omkring blommen. Lad ægget koge i 1-2 min – det går meget hurtigt med at blive færdigt, når ægget er ude af sin skal. Fisk forsigtigt ægget op med en hulske eller en stor suppeske. Og selvom det er lidt svært de første gange, så er det altså alle anstrengelserne værd. Det er virkelig en dejlig måde at få æg på. Server tallerkenen med det pocherede æg som prikken over i’et. Husk at krydre det med salt og peber.

God fornøjelse med dine egne rester – det behøver overhovedet ikke være kedeligt!

Leave a Reply

