På jagt efter ramsløg

Nordisk mad er for tiden definitionen på et buzzword. Så jeg besluttede mig for, at jeg ville følge tendensen og afprøve en vaskeægte nordisk ingrediens – ramsløg. For at hæve autenciteten besluttede jeg mig for at gå på jagt i skoven i stedet for i Irma. Her kommer man jo heller ikke uden om en åbenlys fordel – i skoven er de gratis. På forhånd havde jeg fundet frem til, at ramsløg vokser under bøgetræer og kigget lidt nærmere på, hvordan de egentlig ser ud. Det er nemlig sådan, at ramsløgets artsfælle, liljekonvallen, ligner enormt meget. Der er dog den afgørende forskel, at liljen er drønende giftig – så kig lige lidt ekstra på ramsløgets kendetegn inden du begiver dig ud på skovjagt. Er du i tvivl, så duft til den – dufter den af løg, så er den hjemme. Min jagt gav i den grad pote. Det viste sig, at Riis Skov her i Aarhus er et ramsløgs-mekka uden lige. Hele skovbunden er mere eller mindre dækket af de smukke planter, som dufter ret kraftigt af løg. I samme omgang blev endnu et mysterium løst – min kæreste havde flere gange bemærket, at løbeturene i Riis Skov dufter af løg.

I denne omgang plukkede jeg kun bladene, men har ladet mig fortælle, at både blomsten og selve løget (når du hiver planten helt op ad jorden) kan spises. Ramsløg smager af en mellemting mellem porre og hvidløg, faktisk en rigtig dejlig smag, der er en smule mildere end hvidløg. Kan klart anbefales!

Følg med herinde og se, hvad jeg brugte ramsløgene til.

3 thoughts on “På jagt efter ramsløg

  1. Indtil videre kan jeg løfte sløret for, at de både blev brugt traditionelt og lidt mere utraditionelt. Så for øvrigt, at du har lavet ramsløgskapers. Det kunne meget vel gå hen og blive mit næste ramsløg-eventyr. Ser i hvert fald lækre og spændende ud. 🙂

  2. Spændende 🙂

    Mht. ramsløgskapersne – så er de de ‘falske’ jeg har lavet. Jeg var i tvivl om det var de rigtige knopper jeg havde brugt – så jeg skrev simpelthen til Claus Meyer og spurgte. Han kunne bekræfte at de skal være de små grønne knopper planten frembringer EFTER blomstring. Så jeg tager en tur i skoven i næste uge og høster nogle af de andre knopper også.

Leave a Reply

