Muffins med banan, blåbær og chokolade

Jeg prøvede den her muffin-opskrift forleden og yum! hvor var de lækre. Jeg fandt inspirationen hos “Mig og Maj” (http://migogmaj.blogspot.com/2011/01/de-bedste-bananmuffins-med-chokolade-og.html) – det gode ved at finde opskrifter på madblogs er, at de som regel er godt gennemprøvede. Nogle gange kan man endda være så heldig, at folk har lagt skønne, gamle familieopskrifter op, der er blevet justeret til de er helt perfekte. Jeg lavede mine muffins uden frosting, da de skulle med på studiet. Og de holder helt klart også bare på den måde.

Det skal du bruge (30 stk):
225 g smør
460 g sukker
4 æg
5 modne bananer
50 g havregryn
1,25 dl kærne- eller let/skummetmælk
1/2 tsk salt
2 tsk natron
2 tsk vanillesukker
375 g hvedemel
200 g blåbær (hvis du bruger frosne må de ikke tøs op inden du kommer dem i dejen)
200 g grofthakket, mørk chokolade

Sådan gør du:
Smørret skal være blødt – så tag det ud af køleskabet 1-2 timer før du går i gang med at bage. Hvis jeg har travlt har jeg sommetider sat det smør jeg skal bruge i ovnen ved 200 grader i 5-10 min. Er dog kun en nødløsning. Rør smørret godt sammen med sukkeret. Brug en el-pisker eller røremaskine. Tilsæt æggene en ad gangen. Til sidst har du en dejlig luftig æggeblanding. Mos bananerne sammen med havregryn og kom dem i æggeblandingen. Hæld mælken i og rør let. Herfra skal du skifte fra piskeren til en røreske, dejskraber, e.l., for at beholde så meget luft i dejen som muligt. Bland alle de tørre ingredienser sammen i en anden skål, dvs. mel, salt, natron og vanillesukker og vend dem i æggeblandingen. Tilsidst vender du meget forsigtigt blåbær og chokolade i – pas på ikke at mose bærrene for meget. Beklæd en muffinform med papirforme. Hvis du ikke har en muffinform, så sæt papirformene så tæt som muligt i en mindre bradepande, så de kan ‘støtte’ hinanden under bagningen i stedet for at flyde ud. Fyld papirformene ca. 3/4 dele op – de hæver nemlig ret meget. Bag dem ved 200 grader i 15-20 min. Hold øje med dem undervejs – når du kan stikke en kødnål eller gaffel i uden der kommer dej med op, er de færdige.

Server dem med frosting eller bare som de er. Enjoy! 🙂

Leave a Reply

