Asparges/feta tærte med fladbrød og avocadocreme

I denne søde sommertid har jeg haft ret meget lyst til de kødfri retter, der er noget lettere i sommervarmen. Denne tærte er supernem at lave og dejlig at spise. Må dog indrømme, at jeg har snydt lidt med selve tærtebunden, da jeg af mystiske årsager bare ikke helt kan få min egen hjemmelavede tærtedej til at blive helt som jeg vil. Burde selvfølgelig øve mig endnu mere, men nogle gange er det også bare rart med nem og hurtig mad. Og det smager i øvrigt helt fint efter min mening, selvom man nok ikke kommer uden om de knap så lækre e-numre. Men hva – man kan ikke være hellig hele tiden.

Du skal bruge:
En tærtedej – din egen eller snydeversionen.
Et bundt asparges
Et bundt forårsløg
Ca. 150 g feta
3 æg
1 dl cremefraiche
1 dl skummetmælk
Salt og peber

Sådan gør du:
Start med at lave tærtedejen. Rul den ud og kom den i en tærteform. Hvis der bliver lidt ekstra dej til overs kan du rulle dejen ud igen og lave lidt strimler til at ligge oven på tærten. Hak grøntsager og feta. Fordel i tærten. Pisk æg, creme fraiche, mælk og lidt salt og peber sammen. Hæld æggeblandingen ud over grøntsagerne. Læg strimlerne ovenpå. Bages ved 200 grader i 35-40 min. Når den er fint gylden er den færdig. Lad den hvile i 5-10 minutter inden servering.

Server med fladbrød og avocadocreme.

Fladbrød:
3 dl hvedemel
1 dl grahamsmel
2 tsk bagepulver
1 tsk salt
2 spsk olivenolie
1,5 dl vand

Kom alle ingredienser i en skål og ælt til dejen er fint ensartet. Del dejen i fire nogenlunde lige store stykker. Rul dem til boller og smør med olie. Tryk dem flade mellem hænderne til de er ca. en halv cm tykke. Drys med tørret timian, oregano, basilikum eller hvad du lige har. Bages ved 225 grader, fem minutter på hver side – det passer lige med den tid tærten skal hvile.

Avocadocreme
Er stort set det samme som guacemole. Forskellen er bare, at den her version er med cremefraiche. Jeg brugte 2 modne avocadoer, 1 dl creme fraiche, salt og peber og et par skvæt citron. Det hele blandes sammen og smages til.

One thought on “Asparges/feta tærte med fladbrød og avocadocreme

Leave a Reply

