Bønnesalat

En lækker og proteinrig (læs: man bliver meget mæt af den!) salat, der smager skønt som både forret og tilbehør. Kræver lidt forberedelse, men er derudover meget nem at lave.

Du skal bruge

2 store håndfulde røde bønner
3 store håndfulde sorte bønner
Sprød salat, fx romaine eller iceberg
En håndfuld mynteblade
En håndfuld persille
En halv agurk
2 avocadoer
2 spsk fransk æblecidereddike (kan udelades)

Start med at sætte bønnerne i vand natten over. Disse to typer bønner skal stå i blød og koge ca. lige lang tid, så du kan sagtens lave dem samlet. Når de har stået i blød i mindst 8 timer koges de ca. 30 min. Sørg for at de koger lidt voldsomt i mindst 5-10 min., da de indeholder nogle giftstoffer, der skal koges væk. Smag på dem undervejs. Kogetiden afhænger af, hvor længe de har været tørret, så måske skal de have lidt længere end 30 min.

Når bønnerne er kogt færdige skylles de i kogt vand og kommes på køl, til de er helt kolde. Man kan evt. koge dem fra morgenen af, så de er kølet helt af til om aftenen. Ellers kan de sagtens fryses efter de er kogt, så man altid har en portion bønner klar. Skær salaten i mundrette størrelser, hak persille og mynte, hak agurken i forholdsvis små tern og skær avocadoerne i tern. Bland det hele sammen og dryp et par spiseskefulde æbleeddike over (eller lime/citronsaft – skal bare give lidt syre).

Og så er der serveret.

Advertisements

2 thoughts on “Bønnesalat

  1. Den var egentlig også ret god. Og rigtig god ide som madpakkeløsning – tror den bliver ved med at være interessant, selvom den bliver proppet i tasken. 🙂

    Anne

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s