Fransk løgsuppe

En klassiker hjemme hos mig – måske ikke det smukkeste at se på, men det smager rigtig dejligt. Og så er det temmelig nemt at lave.

Du skal bruge:
500 g løg, skåret i skiver (rødløg, skalotteløg, alm. løg – du bestemmer, det hele dur – også en blanding)
0,5 l hønsefond
1 fed finthakket hvidløg
1 skive brød
Lidt revet parmesan
Frisk rosmarin
Friskrevet muskatnød
Salt og peber

Sådan gør du:
Steg løgene ved svag varme i en smule olie til de er bløde gennemsigtige. Tager mellem 20-30 min. Tilsæt hvidløg og rosmarin og lad det stege med et par min. Tilsæt hønsefond og lad det koge godt igennem. Smag til med salt, peber og muskatnød. I dette tilfælde har jeg blendet suppen, men det smager også dejligt som det er – det giver lidt ekstra struktur til suppen. Hæld suppen i ildfaste skåle. Læg en skive brød ovenpå og riv lidt parmesan ovenpå. Sæt i ovnen ved høj varme, ca. 225 grader, til osten er smeltet og fint gylden. 5-10 min.

Et voila – brød og suppe i ét.

One thought on “Fransk løgsuppe

Leave a Reply

