Lynhurtig gravad laks

Egentlig forbinder jeg gravad laks med et større projekt, hvor laksen helst skal graves ned i jorden et par dage eller i hvert fald i fryseren og ud igen, før den er klar. Men forleden fandt jeg den her opskrift på dr.dk/annemad, som både er meget enkel og meget hurtig. Og så smager det bare rigtig dejligt.

Det skal du bruge:
En lakseside
3-4 spsk flagesalt
3-4 spsk hvidt sukker
2-3 spsk tørrede dildspidser
Et bundt frisk dild

Sådan gør du:
Sørg for at få en god, frisk laksesiden – så bliver resultatet altså bedst. Siden skæres i fine skiver. Læg kniven næsten vandret med fisken og skær så stille og roligt ud af. Fortsæt indtil du når skindet. Det gør ikke noget, hvis det bliver lidt ukurant – det gjorde mit i hvert fald, men smagte glimrende alligevel. Læg det hele i en skål. Vend sukker, salt og tørrede dildspidser sammen og hæld det over laksen. Bland det hele godt sammen, så du er sikker på, at blandingen er fordelt over alle laksestykkerne. Fordel laksen på et fad e.l. og hæld masser af hakket, frisk dild over. Pak fadet ind i film og stil det i køleren i et par timer. Tjek om sukker-salt blandingen er helt opløst inden den serveres. Server med et godt stykke brød til. Og i dette tilfælde serverede jeg en lidt tynd hummus og en frisk kikærtesalat (hakket persille, citronsaft og olie vendt i en skål kikærter).

Laksen serverede jeg som forret til min 25års fødselsdag – det var en bragende succes. Og der var desuden masser til madpakken dagen efter.

Bon appetit!

Leave a Reply

