Julekrydderi

Jeg går og pønser på at bage honninghjerter en af de næste dage. Derfor har jeg lavet en dejlig krydderiblanding, der består af nogle skønne julede krydderier.

Krydderier smager allermest og allerdejligst, når de lige er blevet stødt. Derfor har jeg haft gang i morteren og stødt alle krydderierne. Jeg stødte dem hver for sig, for at gøre det nemmere at styre, hvordan blandingen skulle være. Det endte sådan ca. med denne fordeling:

1 tsk kardemomme
2 tsk kanel
1 tsk nelliker
1 tsk allehånde
2 tsk stjerneanis
1 tsk revet appelsinskal

Og så har du den rene duft – og smag – af jul! Glæder mig til at bruge den til honninghjerterne. Den kan i øvrigt også sagtens bruges til alle mulige andre kager, fx brunkager, pebernødder, krydderkager, osv.

2 thoughts on “Julekrydderi

  1. Skøn krydderiblanding ! – det kniber gevaldigt med tid til at bage, men jeg har alle krydderierne i en skål, og appelsiner med nellikker, så dufter der bare rigtig godt af jul når man kommer ind fra kulden…

  2. Uhhhm det lyder lækkert.. har selv lige fået en morter i fødselsdagsgave, meeen skal lige have indprentet nogle gode ideer som denne.. tak for inspirationen..

Leave a Reply

