Krabbekløer med to slags dip og hjemmelavet speltbrød

Speltbrød giver muligvis visse associationer til damer, der selv syr deres tøj, hækler tasker, laver patchwork og i det hele taget har lige rigeligt med overskud til at vi andre dødelige kan følge med. Og det er egentlig lidt synd for speltbrødet, for det smager virkelig godt – og så overskudsagtig skal man heller ikke være for at lave det. Jeg kan lige så godt slå fast med det samme, at nok bruger jeg forstyrrende mange timer i køkkenet, men det er så også det. Der bliver ikke kreeret andet fra min side end masser af dejlig mad. Inklusiv speltbrød, som oven i købet er bagt af min helt egen surdej, som jeg allerede har udviklet et meget kærligt forhold til.

Men under alle omstændigheder så blev mit allerførste brød bagt på surdej serveret med skønne krabbeklør, en hjemmelavet urte-mayo og en dejlig stærk chilicreme. Krabbekløerne er fragtet hjem fra min hjemby, Struer, hvor min kærestes mormor, der gennem sine fantastiske fisker-forbindelser skaffede en dejlig stor portion super friske kløer til os. Og surdejen er lavet efter Claus Meyers forskrifter og siden passet og plejet efter alle kunstens regler. Og ja – en surdej er besværlig, men det giver også bare et bedre og mere interessant brød. Hvis du ikke gider bøvlet med en surdej, så kan man lave en fordej dagen før, som fungerer lidt på samme måde. Nå, men mere om det en anden dag. Nu gælder det krabbeklør og dejlig dyppelse.

Speltbrød a la Claus Meyer:
5 g gær
7 dl koldt vand
2 dl surdej (se her, hvordan du laver den)
700 g sigtet speltmel
300 g groft speltmel
30 g havsalt

Dag 1: Bland vand, gær og surdej i en skål. Tilsæt begge slags mel og saltet. Ælt dejen godt igennem – på en røremaskine tager det ca. 10 min, i hånden med en grydeske lidt længere. Kom dejen i en skål smurt med olie og sæt den i køleskabet i 24 timer.

Dag 2: Vend dejen ud på et melet bord. Hvis du har en hævekurv er du et heldigt asen og så er det nu de skal bruges. Jeg havde desværre ikke nogen, så jeg ofrede en aflang brødkurv (hvilket i øvrigt ikke virkede alt for godt, så det kan ikke rigtig anbefales). Ellers kan du bruge en skål, e.l., den må bare ikke hæve uden støtte, for så bliver brødet fladt som en pandekage. Lad dejen hæve et par timer eller tre.

Tænd ovnen på 220 grader. Vend forsigtigt brødet ud på en bageplade med bagepapir. Brødet bages mellem 30-35 min. Lad det afkøle på en rist.

Krabbekløer:

Kløerne skylles og renses. Sæt en stor gryde med vand over. Tilsæt godt med salt og et bundt dild. Kog krabbekløerne ca. 15-20 min. Tag gryden af blusset og lad kløerne hvile i vandet i et kvarters tid. Tag krabbekløerne op af gryden og lad dem køle helt af. Når du skal have kødet ud, så hold kloen i din ene hånd, mens du giver den et ordentligt dask med en metalske. Så revner skallen forholdsvist nemt og du kan pille det lækre kød ud. Husk at få det stykke brusk, der sidder i midten af kødet med ud, så du ikke skal gnaske i det.

Hjemmerørt urte-mayo:

Det skal du bruge:
1 bæger pasteuriseret æggeblomme
1 spsk sherryvineddike (eller en anden eddike, fx æblecider eller hvidvin)
1 tsk flagesalt
Smagsneutral olie, fx solsikke, vindrue eller majs
Friskkværnet peber
1 bundt dild, finthakket
1 bundt purløg, finthakket
1 spsk hakkede forårsløg

Sådan gør du:
Skyl urterne grundigt og hak dem fint. Hæld æggeblommen i en skål sammen med eddike og salt. Pisk, til der begynder at dannes lidt skum på æggeblandingen. Tilsæt meget lidt olie og pisk godt til. Tilsæt så lidt mere og pisk igen. Fortsæt sådan indtil mayonaissen har den konsistens du synes er rigtig. Jeg plejer at skulle bruge ca. 1,5-2 dl. Herefter tilsættes de hakkede urter og smages til med salt og peber. Hæld mayoen i en skål og top den af med hakkede forårsløg. Sæt på køl indtil den skal spises – er klart bedst, når den har fået lov at køle helt ned.

Chili-creme:

Det skal du bruge:
2 friske, røde chilier
1 bundt koriander, grofthakket
2 dl creme fraiche
1/2 tsk cayennepeber
1 tsk paprika
Salt og peber
1 spsk hakkede forårsløg

Sådan gør du:
Skyl chilierne, halver dem og skrab kernerne ud. Hak dem fint. Hæld cremefraichen i en skål og tilsæt frisk chili, grofthakket koriander, cayennepeber og paprika. Smag til med salt og peber. Hæld cremen op i en skål og drys forårsløg på toppen. Sæt på køl til den skal serveres.

Og så er der serveret – nyd den dejlige mad med et glas iskoldt hvidvin i hånden og jeg lover at det bliver en dejlig aften.

Leave a Reply

