Surdej

Min gode veninde gav mig for ikke så længe siden Claus Meyers bagebog. Så nu var der ikke nogen vej udenom – jeg måtte prøve at lave mig en rigtig surdej. Og indtil videre er vi stadig gode venner – jeg har endda været på ferie, hvor den fik en pause i køleskabet i en uges tid og overlevede efter at have fået lidt nyt at leve af.

En surdej er flydende – derfor skal der røres i den hver dag, så den ikke rådner i bunden. Og så skal der bruges af den regelmæssigt, så den ikke går hen og bliver alt for sur. Når man bruger af den fylder man op med friskt mel og vand, så der tyndes lidt ud i eddikebakterierne. Og det er så derfor man kan have en surdej i årevis – fordi man hele tiden tager noget fra den og erstatter med nyt.

Når du starter din surdej tager det ca. 10 dage inden den er klar til brug. Ellers skal man helst bruge af den en gang om ugen. Hvis du ikke lige regner med at bage en gang i ugen, så kan man jo snyde og bare tage lidt af uden at bruge det. Men hvis du passer og plejer din surdej, så skal I nok blive rigtig gode venner – specielt når du finder ud af, hvor gode brød man egentlig kan bage med sådan en.

Du skal bruge:
9 dl vand
150 g øko hvedemel
75 g øko grahamsmel
75 g øko rugmel

Sådan gør du:
Hæld alle ingredienser i en skål og pisk dem grundigt sammen. Hæld dejen i et glas, e.l. Jeg bruger et almindeligt sylteglas og det fungerer rigtig fint. Det er vigtigt, at dejen kan ånde, så glasset skal ikke lukkes. Jeg har bare pillet gummikanten af – så kan man lukke glasset og stadig give dejen plads til at ånde. Pisk i dejen hver dag. Efter ti dage skulle den gerne dufte af mørkt øl og boble lystigt afsted. Og så er den klar til brug.

Når du tager af surdejen skal du fylde op med nyt, friskt vand og mel. For hver dl surdej du tager fra skal der friskes op med 0,75 dl vand, 1,5 spsk hvedemel, 2 tsk grahamsmel og 2 tsk rugmel.

God fornøjelse.

2 thoughts on “Surdej

  1. Ja, man kan ikke reklamere med surdej uden at tage teten som rugbrødsbager – så den klarer jeg. 🙂 Måske kunne du så overtales til at tage nogle af de der blåbærsnitter med? De ser super lækre ud – og så er det virkelig en god god ide at skifte hindbærrene ud med andre bær. Kan allerede se stikkelsbær, solbær og rabarbersnitter for mig. 🙂

Leave a Reply

