Blåbærmuffins

Weekenden har budt på fødseldagshygge. Min kæreste fylder 28 i dag, så familien kiggede forbi lørdag til lidt hygge. Kæresten ønskede sig blåbærmuffins, så jeg søgte lidt rundt hos Sarahs kager, hvor jeg fandt en opskrift på amerikanske blåbærmuffins med kærnemælk. Synes generelt, at kærnemælk er et hit i bagværk, fordi det lige tilfører det der svupsede og lidt syrlige element, så blev hurtigt enig med mig selv om, at det var den opskrift, der skulle prøves. Derudover indeholdt opskriften muskat, som jeg synes, der lød lidt spændende. Det gav lige lidt ekstra til smagen, men tror jeg vil komme lidt mindre end opskriften siger i næste gang, da det lå lige på kanten til at blive for kraftigt i smagen. Jeg valgte at servere dem med en appelsinglasur og friske blåbær på toppen, hvilket lige gav dem det sidste ekstra.

Du skal bruge:
100 g blødt smør
140 g sukker
2 æg
2,5 dl kærnemælk
2 tsk vanillesukker
280 g hvedemel
1/2 tsk salt
1 tsk natron
2 tsk bagepulver
1/2 tsk revet muskat
200 g friske blåbær
Skrællen af en halv økologisk appelsin
Flormelis til glasur

Sådan gør du:
Tænd ovnen på 185 grader. Pisk smør og sukker med en elpisker eller i køkkenmaskinen til det er let og luftigt. Det tager i hvert fald 10 minutter. Pisk æg, kærnemælk og vanille sammen med smør/sukker blandingen. Bland alle de tørre varer, dvs. mel, salt, natron, bagepulver og muskat i en anden skål. Vend forsigtigt de tørre ingredienser i det våde. Vend til sidst ca. 150 g blåbær i blandingen. Gem resten til pynt.

Hvis du har en metalform til muffins er du heldig – så er det nemlig nemt at bage dem uden de mister formen. Det har jeg ikke, så jeg plejer at stille formene tæt op ad hinanden i en lille bradepande, så de får støtte fra alle sider. Ellers risikerer du, at de bare flyder ud og bliver til en flad pandekage. Den her portion giver ca. 20 muffins, men det kommer selvfølgelig an på størrelsen af formen.

Bages i ca. 20 min. eller indtil de har fået en fin gylden farve og der ikke hænger noget dej ved, når du stikker en gaffel eller strikkepind i dem. Mens de køler af er der lige tid til at lave glasuren.

Lav glasuren af flormelis og kogende vand. Den skal ikke være alt for flydende i det, så løber den bare af kagerne og tager en evighed om at tørre. Tilsæt revet appelsinskræl. Skær blåbærrene i halve – så er det meget nemmere at få dem til at sidde fast – og pynt som på billedet.

Leave a Reply

