Surf and turf

HummerHer har vi en af de store amerikanske klassikere. Den ultimative kitschede 70’er ekstravagance med en kombination af to luksusråvarer; hummer og bøf. Umiddelbart lyder det måske lidt mærkeligt og som et underligt match, men det smager dejligt! Og så kan man sidde og føle sig lidt som Alexis fra Dallas (eller var det Dollars?), som en ekstra lille feature ved retten – ikke dårligt, hvis du spørger mig.

Hummeren kan desuden skiftes ud med rejer eller andre skaldyr, hvis man synes, at det bliver lige rigeligt nok med både hummer og bøf – men der er også bare et eller andet sjovt over den vanvittige luksus, der ligger i lige netop den kombination. Tilbehøret veksler tilsyneladende i det uendelige i de opskrifter jeg har kigget på, så det blev lidt fri fantasi fra min side – mangosalat, bagte kartoffelskiver og grillet citron var det jeg endte på. Hummeren var en gave fra min kærestes mormor, som havde været så sød at koge den for os. Derfor har jeg ikke så mange gode råd til, hvordan det skal foregå. Men har hørt, at man kan få fiskehandleren til at give den dødsstødet inden du får den med hjem – er altså synd at koge den ihjel efter min mening. Kogetiden ligger mellem 2-5 min., hvis du selv skal koge den. Hvis du tænder for grillen, så behøver du ikke koge den inden.

Surf and turfDet skal du bruge (2 pers):
1 hummer
2 gode bøffer
2 fed hvidløg
1 citron
Bredbladet persille
En god klat smør
Olivenolie
1 mango
1 frisk, rød chili
Lidt æblecidereddike
En lille håndfuld mynte, skyllet
5-6 kartofler (alt efter, hvor sultne I er)
1-2 tsk tørret timian
Salt og peber

Sådan gør du:
Start med at befri hummerhalen fra kroppen og flæk den over på langs. Bank kløerne i stykker, så kødet kan pilles ud. Vær forsigtig, når du piller kødet ud af kloen, da det let går fra hinanden. Tag bøfferne ud af køleskabet og lad dem få stuetemperatur, mens kartofler og mangosalat gøres klar.

Skær mangoen i tern på ca. 1×1 cm. Flæk chilien og skrab kernerne ud. Hak den fint. Hak også mynten lidt groft. Vend mango, chili, mynte og lidt æblecidereddike sammen. Skræl kartoflerne og skær dem i skiver. Fordel dem på en bageplade. Drys med rigeligt tørret timian, salt og peber. Slut af med at dryppe olie over kartoflerne. Bag dem ca. 20 min. ved 200 grader.

Imens tilberedes kødet. Hvis du orker at tænde op i grillen, så giver det helt klart det bedste resultat, men ellers fungerer en grillpande også rigtig godt. Det brugte jeg. Lad den blive rygende varm og steg bøfferne efter præference. Hold øje med dem ved at mærke på dem. Jo hårdere, jo mere gennemstegt. Det kommer selvfølgelig an på tykkelsen, hvor meget bøfferne skal have – bøffen på billedet er et par cm tyk. Den fik lige i nærheden af 3 min på hver side og var rosa, dvs. lige mellem medium og gennemstegt. Husk at lade bøffen hvile – tommelfingerreglen er, at den skal hvile mindst lige så længe som stegetiden. Den flækkede hummerhale fik først en 3-4 minutter med skallen nedad og bagefter 2-3 minutter med kødet nedad. Kløerne droppede jeg at stege, da jeg var bange for at kødet ville blive alt for tørt og kedeligt. Giv også citronen et par minutter på panden med kødet nedad. Anret det hele og giv hummerhalen et par gode klatter smør og drys med presset hvidløg og hakket persille.

Velkommen til 70’erne og velbekomme.

2 thoughts on “Surf and turf

Leave a Reply

