Krydrede pebernødder

PebernødderEgentlig har jeg altid syntes, at pebernødder er en af de småtriste sager til jul. Men så fandt jeg den her skønne opskrift hjemme hos Xenia, som vistnok oprindeligt stammer fra Lagkagehuset. Den har tilsyneladende hoppet lidt rundt i blogland, så regnede med, at det var en opskrift, der var noget ved. Og de smager også rigtig godt – meget bedre end den helt almindelige, kedelige købe-pebernød, som jeg egentlig kun spiser, fordi pebernødder jo ligesom hører til i julen. Og så er der bare kæmpe stor forskel på småkager bagt med rigtig smør frem for margarine eller andet erstatningspjat – en småkage bagt på ægte smør er bare meget lækrere og meget mere tilfredsstillende end en fake en af slagsen, hvor man kan blive ved med at spise og spise, fordi de egentlig ikke rigtig smager af noget.

Du skal bruge (ca. 4 plader):
250 g blødt smør
250 g sukker
1 tsk revet ingefær
1 tsk kanel
1 tsk hvid peber
1 tsk stødt kardemomme
1 tsk bagepulver
1 tsk natron
1 dl piskefløde
500 g hvedemel
(og hvis du virkelig vil gøre noget godt for pebernødderne, så stød hele krydderier – jeg garanterer dobbelt op på smagen. Uhm!)

Sådan gør du: 
Pisk smør og sukker grundigt sammen til du har en lys og luftig masse. Har du en køkkenmaskine er det nu du bliver rigtig glad for den. Det tager ca. 10-15 min., før massen har den rigtige konsistens. Skru ned på laveste hastighed og bland fløden i lidt efter lidt. Tilsæt krydderier, hævemidler og mel og bland det hele sammen. Tril dejen til små kugler og sæt dem på plader. Jeg fandt ud af, at kugler på størrelse med en hasselnød fik den helt rigtige størrelse til min smag. Bages ved 200 grader i ca. 8 min eller indtil de er fint gyldne. Lad dem køle af og hæld dem på glas eller i kagedåser. Husk at lægge et stykke bagepapir mellem glas/dåse og låget for at bevare kagernes sprødhed.

Glædelig jul!

2 thoughts on “Krydrede pebernødder

  1. Uhm, lækkert! Og jeg er SÅ enig – rigtig smør frem for ubehagelig margarine gør virkelig en verden til forskel 😀
    Dejligt at du kunne bruge opskriften 🙂

Leave a Reply

