Sommerferie

Så er sommerferien ved at ebbe mod slutningen. I år har jeg prøvet at hive stikket ud, så energidepoterne kunne blive fyldt helt op igen. Det er stadig nemt at mærke, at jeg er startet i mit allerførste job. Og selvom jeg er meget glad for arbejdslivet – både opgaver og søde kolleger skal jeg lige have smidt de sidste vaner fra studietiden. Måske især at være vant til at have et par måneders sommerferie.

I år tog min kæreste og jeg en tur til Kreta. Vi fandt en Sweetdeal, som lige var noget vi kunne bruge. Turen gik til Kreta, hvor vi har ladet op med en god blanding af læse-bog-ved-poolen-og-snuppe-en-lur-når-man-har-lyst, smukke naturoplevelser og hygge i Chania – en mellemstor by med masser af skønt cafeliv.

Her kommer et par billeder fra den græske madkultur, der byder på mange skønne indslag.

Det bedste sted vi kom forbi var den lille taverna “Strata”, der lå i en lillebitte sidegade i Chania. Her blev vi mødt af sydlandsk charme hos tjenerne, når det er bedst, fantastisk mad og skøn vin. Tag forbi den, hvis du har planer om en tur til Kreta. Jeg tog lam med kartofler, som var et stykke lammebov, der var tilberedt så nænsomt og længe ved lave temperaturer, at jeg tror det er det møreste stykke lam, jeg nogensinde har sat tænderne i. Kæresten valgte oksekød med ost og frisk oregano, der også smagte helt fantastisk dejligt. Oreganoen gav helt utroligt meget smag. Jeg tror det skyldes klimaet og urternes langt bedre mulighed for at vokse sig store og smagfulde.

Lam med kartofler Okse med ost og frisk oregano

Derudover er den helt store klassiker jo den græske salat, som består af tomat, agurk, oliven, olivenolie, løg og feta. I den kretanske udgaven blev fetaen udskiftet med en mildere kretansk ost, der i konsistens og smag mindede lidt om ricotta. De friske råvarer med masser af smag fra solen gør salaten til noget helt andet end den nogensinde ville kunne blive herhjemme – måske lige med undtagelse af hjemmedyrkede grøntsager. Derudover var en helt særlig kretansk specialetet en tærte med kartofler, zucchini, kretansk ost og en top af et meget tyndt lag brød drysset med feta.  Og så var den krydret med mynte, hvilket gav en dejlig overraskende og frisk smag. I baggrunden står den glimrende græske øl mythos – en dejlig frisk pilsner, der står godt til varmen.

Klassisk kretansk salat

Tærte med zucchini og mynte

Hvis du snart skal til Kreta  bliver du næsten også nødt til at tage noget af den skønne kretanske olivenolie med hjem. Den har ry for at være en af verdens bedste, hvilket jeg er tilbøjelig til at være enig i. Stoltheden fejler ingenting og forholdet til olivenolie nærmer sig franskmændenes forhold til vin. Da jeg spurgte en lokal handlende efter en olivenolie med masser af smag gav hun udtryk for en klar lettelse over, at jeg ikke bare spurgte efter den bedste. For det er ligesom med vin. Vi fik lov at smage så mange vi ville og kom hjem med flere forskellige lækre udgaver af olie – fra bitter til mellemkrydret. Skønt. Og så må du endelig ikke snyde dig selv for deres fantastiske oliven – jeg er især helt vild med deres soltørrede af slagsen. Det giver simpelthen en hel fantastisk dyb smag, der fremhæver alt det bedste ved oliven.

Håber I har haft dejlige ferier med masser af lækker sommermad – det er bare noget helt særligt. Hvad er det bedste du har spist i ferien? Har du fået ny inspiration til hverdagskøkkenet?

Leave a Reply

