Hindbærlagkage a la Blomsterberg

Et stykke hindbærlagkage

Den her lagkage kom til verden på bestilling fra min kæreste. Det skulle være en vild kage til hans fødselsdag. Og siden han havde inviteret mig, sine forældre og søster på fødselsdagsmiddag på Can Blau, kunne jeg ikke modstå ham. Og så var det selvfølgelig også den perfekte undskyldning for at få lov at nørde med en kage ud over det sædvanlige. Jeg er faktisk ikke så velbevandret ud i kagebagningens kunst. Og det skyldes faktisk mest, at jeg ikke har det så godt med præmissen om, at det kræver stor præcision. Det hele er bare lidt nemmere, når man kan tage det hele lidt på gefühl. Men det gik heldigvis godt. Hindbærcremen stivnede, mandelbundene blev luftige og det lykkedes at få rullet en fin, tynd marcipan. Det krævede helt sikkert nogle timer i køkkenet, men sværhedsgraden var til at have med at gøre. Mette Blomsterberg herself ville nok have kommenteret et par skønhedspletter, men alt i alt var jeg godt tilfreds.

Opskriften er 100 procent Mette Blomsterbergs. Så I får bare linket til opskriften: Mette Blomsterbergs hindbærlagkage

Og ja, den smagte dejligt. Men hold da op, hvor er sådan en lagkage bare tung. Det var egentlig ikke fordi den var for sød – men store mængder fløde ligger bare tungt. Det gjorde nok heller ikke ligefrem opgaven nemmere, at vi var godt mætte fra et lækkert tapasbord. Men flot ser den ud – og der er bare en vis wow-effekt i at bære sådan en basse ind på et fødseldagsbord. Hvis jeg skal lave den en anden gang vil jeg tilsætte meget mere frisk frugt – både ovenpå og imellem lagene. Og så kunne jeg rigtig godt tænkte mig at prøve at lave et lag med vanille/lakrids creme eller mokkacreme. Tror det kunne give en rigtig lækker kontrast til hindbærrene.

God fornøjelse med lagkagebageriet derude – jeg har i hvert fald selv fået mod på mere. 🙂

Hel hindbærlagkage

3 thoughts on “Hindbærlagkage a la Blomsterberg

  1. NÅHMEN, så tog jeg 500 gram på bare ved at kigge 😉 Superlækker bagværk Anne – du kan bare det der ♥

    1. Kender jeg desværre alt for godt – derfor man altid skal sørge for masser af prøvesmagere. Så går det ikke nær så galt. 😉 Tak for rosen! Håber I har det godt.

Leave a Reply

