Den bedste partysnack

SnackvandbakkelserNytårsaften havde jeg fået til opgave at have et par snacks med til nytårstalen. Efter jeg havde været inde at kigge hos Martha Stewart greb det lidt om sig og jeg endte med at lave grissini, artiskokdip, saltede mandler og gougeres – simpelthen fordi jeg ikke kunne vælge. Næste gang jeg skal lave snacks er jeg dog helt sikker på, hvad jeg vil prioritere at lave – nemlig gougeres.

Gougeres er et fransk ord for vandbakkelser. Og denne udgave er lavet med persille, citron og parmesan. Det er en overraskende god lille sag, som jeg ser masser af anvendelsesmuligheder i. De er super lækre som de er – men tænker, at de også ville være rigtig gode med en smule fyld. Det kunne fx være en god flødeost, pesto eller en rigtig god oliventapenade. Se Marthas opskrift her. Nedenfor er den konverteret til europæiske mål og tilpasset en lille smule, fx er der tilsat parmesan.

Det skal du bruge:
100 g smør
2,5 dl vand
1 tsk grov salt
1/2 tsk cayennepeber
100 g mel
4 store æg
Skal og saft fra en citron
1 skalotteløg, finthakket
1 håndfuld persille, finthakket
1-2 spsk revet parmesan

Sådan gør du:
Hæld vand, smør, salt og cayennepeber i en gryde og tænd for blusset. Lad vandet koge til smørret er helt smeltet. Tag gryden af varmen og tilsæt mel under omrøring. Sæt gryden tilbage på blusset og pisk godt til indtil dejen samler sig til en samlet masse. Tag gryden af varmen og lad dejen køle godt ned.

Imens hakker du løg og persille, river parmesanen, river citronskallen af og presser saften ud af citronen. Når dejen er kølet så meget ned, at den føles lunken og ikke varm tilsætter du æggene et ad gangen. Rør grundigt imellem æggene og sørg for, at dejen har samlet sig før du tilsætter næste æg. Tilsæt til sidst persille, løg, parmesan, citronskal og saft. Rør til du kan se, at ingredienserne er fordelt i dejen. Tænd ovnen på 200 grader.

Hæld dejen i en sprøjtepose med en stjerneformet tylle. Læg bagepapir på en bageplade. Sæt små toppe af vandbakkelser. Størrelsen er ca som en valnød i sin skal. Bag vandbakkelserne indtil de er gyldne, det tager ca. 20 min. HUSK, at du ikke må åbne døren ind til vandbakkelserne undervejs. Der bliver ca. to hele plader ud af denne her portion.

Vandbakkelserne kan opbevares i en kagedåse til de skal spises. Men de skal ikke bages alt for længe inden de skal spises. Så bliver de bløde og uinteressante. Hvis du har brug for at være i god tid kan du lave dejen på forhånd og fryse den ned. Her kan den holde sig et par måneder.

Leave a Reply

